8.) Tájékoztatás a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Felügyelőség (Felügyelőség) vezetőivel
folytatott lobbi megbeszélésről.
Előzmények: A gazdasági reklámozásról szóló 2008. évi XLVIII. törvény 2009. március 1-
től érvényes 19.§-a szerint tilos a dohányáru reklámozása. Ez alól csak a dohányáru értékesítésével
engedély birtokában foglalkozó üzletek a kivételek. Ezért felháborító, hogy a dohánygyárak
a cigarettásdobozokon kiterjedt reklámozást folytatnak. Lobbi megbeszélésem célja az
volt, hogy felhívjam a figyelmet a sok tízmillió cigarettásdobozon folytatott illegális dohányreklámozásra.
A másik felvetésem az volt, hogy gomba módra szaporodnak az olyan internetes web áruházak,
amelyek interneten reklámozzák a cigarettát és szivart, illetve vásárolni is lehet dohányárut
tőlük postai utánvéttel. Fel kívántam hívni a figyelmet a Felügyelőség passzivitására, s
kérni szerettem volna, szigorú bírságolással szorítsák vissza ezt az új illegális piacot. Azzal a
Felügyelőségnek is tisztában kellene lennie, hogy tilos postán dohányterméket forgalmazni
Magyarországon. Az 1999.évi XLII. törvény 5.§ (5) bekezdése szerint dohányáru csak üzletben,
meghatározott feltételek mellett értékesíthető. Ha postán is lehetne cigarettát, vagy szivart
rendelni, akkor kiskorúak is simán hozzá tudnának jutni azokhoz.
Az 1. negyedévi fejlemények
A lobbi megbeszélésre 2010.02.16-án került sor, amelyen részt vett Bobál Pál a Felügyelőség
vezetője és Farkas Norbert osztályvezető. A tárgyalás elején Bobál úr ragadta magához a
kezdeményezést, és erősen kifogásolta, hogy az utóbbi időben túl sok internetes reklámozó
ellen tett bejelentést a Füstirtók Egyesület. Kijelentette, ha nem fogjuk vissza magunkat, lépéseket
tesz annak érdekében, hogy ne terheljük túl a Felügyelőséget. Kérdésemre, miként kívánja
aktivitásunkat csökkenteni, elmondta, hogy elfogultságot jelentenek be ellenünk és kéri,
hogy más regionális felügyelőségekhez kerüljenek a bejelentéseink. Ezt azért írom le, hogy ha
a későbbiek során bekövetkezne egy ilyen nyilvánvalóan jogellenes akció, a Füstirtók Egyesület
bizonyíthassa, nem volt tényleges elfogultság, csupán munkatakarékossági technikáról
van szó.
Végül nem mérgesedett el a beszélgetés, abban maradtunk, hogy az egyesület a web áruházak
elérhetőségét közzétevő honlapok helyett a web áruházat működtető honlapokra helyezi át
a fő hangsúlyt, cserében viszont a Felügyelőség felgyorsítja az ellenük indított eljárást. Az
igazgató vállalta azt is, hogy a cigarettásdobozokon kihelyezett reklámok ügyében beadott
kérelmeinket is gyorsan kivizsgálják. Ettől kezdve a csak a dohányárut forgalmazó web áruházak
honlapjait jelentettük be, amely lényegesen csökkentette a Füstirtók által kezdeményezett
eljárások számát. A Felügyelőség azonban nem tartotta be a nekem tett ígéretét. Április
végéig egyetlen cigarettásdobozon közzétett dohányreklám eljárásban sem hozott határozatot.
Félix Péter
egyéni lobbista